Når du skal velge megler

Når man skal kjøpe eller selge bolig benytter de aller fleste seg av en megler: både for å gjøre prosessen enklere og også for å tjene penger på det.

Uansett hvilken posisjon rundt bordet man sitter med skal man bestandig være oppmerksom på et par ting når det gjelder bruk av megler i en slik prosess, i følge Forbrukerrådet, og dette ser vi nærmere på her.

Nøytral mellommann

Om du skal selge eller kjøpe bolig så er det én ting som gjelder: du kan forvente at megleren skal være en nøytral mellommann som skal ivareta interessene til både den som kjøper og den som selger. Unntaket her er naturligvis salgsprisen hvor megleren selvsagt i størst mulig grad vil forsøke å skaffe selgeren en størst mulig gevinst. Når det gjelder hvem som kan ha en slik rolle så kan det, i tillegg til eiendomsmegler, også benyttes både advokater og jurister som har minst to års relevant erfaring.

Både Norges Eiendomsmeglerforbund og Advokatforeningen har etiske retningslinjer på plass om forteller noe om ønsket praksis innenfor dette feltet, og man har i tillegg klare retningslinjer som er bransjen selv har utarbeidet.

eiendomsmegler

Noen gode tips:

Hvis du skal selge og skal finne deg en eiendomsmegler kan det være greit å tenke litt over de følgende punktene:

* Sjekk den faglige bakgrunnen til de forskjellige kanditatene. Har vedkommende gjennomført studiet og mottat bevilling/løyve til å utøve rollen sin?

* Kanskje har du noen venner eller bekjente som har brukt en megler som de har hatt positive opplevelser med. Dette kan absolutt være verdt å sjekke ut.

* Vet du hva du er ute etter? I så fall ber du enkelt og greit om et tilbud fra flere meglere hvis du har flere aktuelle kandidater.

* Vurder den totale prisen og finn ut hva som er inkludert. Er det slik at megleren vil komme på alle visningene eller bare noen få? Dette kan avtales som man ønsker, men som regel har vært meglerhus sine faste vederlagsvilkår.

Skal du på visning – sjekk våre 10 råd.

Skriftlig avtale er viktig

Du skal bestandig ha en skriftlig avtale når du benytter deg av en eiendomsmegler, og husk å les gjennom alle punktene i avtalen før du setter navnet ditt på papiret. Har du spørsmål skal du naturligvis rette dem til megleren slik at du får klarhet i dem. Når det gjelder meglerens rolle så kan han/hun gjøre hele jobben eller bare deler av den, og hvis dette er noe som ønskes må dette presiseres i kontrakten. Skal megler kun stå for å gjennomføre selve oppgjøret blir det derfor din oppgave å vinne en kjøper som er villig til å betale det som ønskes for boligen.

I avtalen skal det også stå noe om hvor lenge oppdraget til megleren skal løpe, og maksimal tid er opptil seks måneder. Finn også ut hvilken innvirkning vilkårene vil ha ved salget av din bolig eller din eiendom.

Som vi også nevnte må du gjøre deg opp en mening om du skal ha hjelp gjennom hele prosessen eller om du skal gjøre deler av arbeidet selv. En fullstendig pakke vil innbefatte både salgsoppgaver, annonser med visning samt oppgjør. Er det slik at du ønsker å gjennomføre annonseringen selv eller står for visningen alene? Dette har du muligheten til, men som sagt må dette presiseres i avtalen. Når det gjelder arbeidet som skal gjøres selv kan det være smart å tenke over hvilket objekt det er man skal selge. Er det en hytte som befinner seg i et område som kan betegnes som avsidesliggende kan det være smart å kun be om hjelp til å gjennomføre oppgjøret.

Oppgjøret med megleren

Når det kommer til betaling av megler er det to systemer som er gjeldende:

1. En fast prosentvis provisjon for den totale kjøpesummen av boligen.

2. Bruk av timesats. Man har rett til å få et spesifisert estimat over forventet antall timer som megleren forventer at salget tar, og at man dermed skal kunne få et tilbud som inneholder fast timepris.

Behov for å klage?

Hvis megleren har gjort en jobb som du ikke er fornøyd med er første steget å klage til megleren selv. Hvis denne ikke når frem blir du nødt til å sende skriftig klage, og på denne måten er du sikret all dokumentasjon for behandlingen av klagen.

Hvis du har et klagebehov kan du følge linken og bruke Forbrukerrådets standardiserte klagebrev.